Op bezoek bij Carlton Oasis wordt Ria ontvangen door general manager Nathalie Rosbergen. Zij vertelt wat er in het hotel aan duurzaamheid heeft plaatsgevonden en wat er in de toekomst nog gaat gebeuren.
Carlton Oasis heeft in 2013 het certificaat van de Gouden Green Key behaald. Green Key is hét internationale keurmerk dat staat voor duurzame bedrijfsvoering in de hospitality sector. Criteria waar bedrijven aan moeten voldoen zijn: duurzaam ondernemen, bewustwording van recreant en toerist, betrokkenheid personeel bij het milieumanagement en duurzame investeringen. Iedere 3 jaar vindt een herkeuring plaats.
Duurzaamheid in Carlton Oasis
Het hotel scheidt het afval in glas, plastic (beide via de organisatie Afval Goed Geregeld), papier, karton en restafval. Ook hebben alle kranen en douches waterbesparende kraan- en douchekoppen. Die waterbesparing is ook essentieel voor de Green Key: bij het douchen is een verbruik van max. 9 liter water per minuut nodig om het certificaat te behalen.
Ook de brandblussers in het hotel hebben een keurmerk en het energieverbruik in het gebouw wordt beperkt door toepassing van ledlampen en verlichtingssensoren. Om het gebruik van papier te verminderen en duurzaam aan te pakken, worden er duurzaam briefpapier, en duurzame servetten en brochures gebruikt. Verder wordt er gebruik gemaakt van duurzame schoonmaakmiddelen. Een manier om het plastic afval te verminderen zit in de zeep en shampoo flesjes. Het hotel gebruikt geen kleine flesjes, maar grotere flacons die worden nagevuld vanuit grote shampoo flessen en handzeepjes (beide met een milieukenmerk).
Er wordt in het hotel ook een duurzaam inkoopbeleid gehanteerd. Producten worden lokaal gekocht en hebben vrijwel allemaal een duurzaam keurmerk. Met leveranciers zijn er daarom ook duurzaamheidverklaringen getekend. Zo vertelt Nathalie dat het hotel momenteel in gesprek is met de leverancier van het linnengoed. ‘We kijken naar een duurzame oplossing om ons linnen in te verpakken, denk aan hoezen die gewassen kunnen worden in plaats van plastic wegwerphoezen.’
Afsluitend worden de medewerkers van het hotel natuurlijk bewust gemaakt van hun eigen duurzame gedrag. Zo worden ze aangemoedigd om te fietsen naar het werk.
Renovatie
Op dit moment vindt een grote verbouwing plaats in het restaurant van het Carlton Oasis hotel. Dit betreft het hele restaurant van 200 zitplaatsen, twee vergaderzalen en de entree van het hotel. Tijdens en rondom de verbouwing wordt zoveel mogelijk nagedacht over groene keuzes. Zo wordt onder andere het oude meubilair aan Rataplan gedoneerd. En wordt er rekening gehouden om in de toekomst groene gevels en zonnepanelen te plaatsen.
Ook de gasten worden gestimuleerd om duurzame keuzes te maken. Zo zijn er elektrische laadpalen voor auto’s en fietsen. Met de verbouwing komt er ook een uitbreiding van dit oplaadstation. Verder worden er in het gerenoveerde restaurant straks veel lokale producten en alleen Nederlands natuurvlees aangeboden en er is ook rekening gehouden met vegetarische en veganistische opties. Ook kunnen de gasten in de vernieuwde winkel van het hotel lokale producten (bijvoorbeeld Rotterdamse producten) kopen en zijn er in de toekomst waarschijnlijk ook zeepjes te koop die gemaakt zijn van de sinaasappelschillen van de verse jus apparaat in het restaurant.
Naast de sinaasappelschillen, wordt er ook nagedacht over het afval van koffie. De koffiecapsules worden apart verzameld en opgehaald door de huidige leverancier. Deze leverancier recyclet de capsules vervolgens; er kunnen zelfs pennen en fietsen van gemaakt worden!
Duurzame hotels herkennen
Bezoekt u ook liever een hotel dat actief bezig is met verduurzamen? U kunt een dergelijk hotel herkennen aan het teken van de Green Key. Op Carlton.nl kunt u dit logo ook terugvinden en legt het hotel uit wat het certificaat precies inhoudt. De corporate bedrijven vragen ons wat wij aan duurzaamheid doen. Ze hebben zelf deze ambitie en willen dan ook dat hun leveranciers duurzaamheid in het programma hebben.
Gasten vinden de duurzame insteek van het hotel ook positief. Ze geven aan het fijn te vinden dat het schoonmaken van de hotelkamer en het vervangen van het linnengoed niet noodzakelijk elke dag gebeurt. Ook maken hotelgasten veel gebruik van de beschikbare elektrische fietsen (€27,50 per dag). De bevlogen general manager Nathalie legt de lat hoog.
We blijven investeren in allerlei duurzame toepassingen voor nu en in de toekomst. Samen werken aan een groene wereld inspireert en stimuleert.