Klimaatburgemeester bezoekt ExxonMobil Rotterdam

Op bezoek bij onze buren ExxonMobil, vertelt Peter-Jan van den Broek over de activiteiten van dit bedrijf in de Botlek en specifiek over de wereldwijde recycling ambities. Hij is als Environmental Advisor betrokken bij initiatieven op het gebied van circulariteit en hij geeft ook graag een overzicht over hoe efficiëntie bijdraagt aan duurzaamheid.

De raffinaderij

De Esso raffinaderij is sinds 1960 in het Botlek-gebied in Rotterdam gevestigd en verschaft veel werk aan de omgeving; ook veel inwoners van Nissewaard hebben een baan bij ExxonMobil. De raffinaderij is regelmatig gerenoveerd en behoort dan ook tot de modernste en milieuvriendelijkste in haar soort. Dankzij de vele investeringen is de raffinaderij uiterst efficient.

De raffinaderij verwerkt verschillende soorten ruwe olie die per schip aangevoerd en opgeslagen worden in de tankparken op de Maasvlakte en in Europoort. Vervolgens gaat de olie via pijpleidingen naar de raffinaderij, waar deze wordt verwerkt tot drie type producten; grondstoffen voor de chemische industrie (ten behoeve van producten als sportschoenen of onderdelen voor een laptop), smeermiddelen en brandstoffen zoals LPG en diesel.

Efficiënt

Peter-Jan legt uit dat efficiëntie de beste manier is om de raffinaderij zo duurzaam mogelijk te maken. En daar investeert ExxonMobil flink in. De recentste modernisering van de raffinaderij in de Botlek was de bouw van de Advanced Hydrocracker fabriek; deze nieuwe technologie werd in 2019 in gebruik genomen. Met deze fabriek produceert de raffinaderij voortaan, naast chemische grondstoffen en brandstoffen, ook een grondstof voor een nieuwe generatie smeermiddelen.

Verder heeft de raffinaderij een eigen warmtekrachtcentrale, die het gas van een van de fabrieken gebruikt om elektriciteit en stoom te produceren. Hierdoor ligt de uitstoot van gevaarlijke en stinkende stoffen op een aanzienlijk lager niveau dan bij andere raffinaderijen. Het raffinaderij-complex wekt door deze centrale voor het grootste deel zijn eigen energie op.

Ook werkt de raffinaderij intensief samen met twee naastgelegen fabrieken, een fabriek die aromaten produceert en een waterstoffabriek. Afvalstoffen van de één, vormen een belangrijke grondstof voor de ander. Zo maakt de waterstoffabriek gebruik van de restwarmte en restgassen van de raffinaderij. Andersom gebruikt de raffinaderij de waterstof om olie te reinigen en schonere brandstoffen te kunnen produceren. Daarnaast levert de waterstoffabriek stoom terug aan de raffinaderij. Dit levert optimale energie-efficiëntie en reductie van CO2-uitstoot op.

Recycling van plastics

Naast het vergroten van de efficiëntie kijkt ExxonMobil ook naar hoe haar producten, zoals kunststoffen of plastic, opnieuw gebruikt kunnen worden. Plastic is eigenlijk een heel nuttig materiaal; het is goedkoop, licht en sterk. Het is onmisbaar in bijvoorbeeld medische toepassingen en het houdt voedsel langer houdbaar. Ondanks de voordelen is er ook een nadeel. Als plastic na gebruik als afval in het milieu terechtkomt, blijft het daar heel lang liggen.

Om te kunnen recyclen, moet eerst het plastic worden ingezameld. De vraag werpt zich op: wat mag er nu wel of niet bij het plastic afval? Dit verschilt per gemeente en de gemeente Nissewaard hanteert hierbij het PMD principe. Dat betekent dat plastic, metaal en drinkpakken kunnen worden ingeleverd. Het ingezamelde afval wordt daarna bij een sorteerbedrijf gesorteerd in verschillende groepen. Sommige soorten plastic kunnen gemakkelijk gerecycled worden en worden gebruikt om nieuwe producten te maken, zoals tuinstoelen. Andere soorten zijn moeilijk te recyclen en worden vaak verbrand of gestort.

Voor de soorten die goed gerecycled kunnen worden zijn er twee methodes: een mechanische aanpak waarbij het plastic wordt gesmolten en opnieuw gebruikt wordt, en een chemische manier waarbij het plastic op een andere manier wordt afgebroken en gebruikt voor nieuwe producten. Die laatste methode biedt meer mogelijkheden, maar is erg ingewikkeld. Toch past ExxonMobil deze chemische recyclingtechniek wel al toe in de Verenigde Staten en overweegt om het ook in Rotterdam te gebruiken.