Het afgelopen voorjaar is uitgebreid onderzocht wat de reizigers op Voorne-Putten vinden van onder andere het maatwerkvervoer. Daarbij is ook het flexvervoer met de Spijkhopper in kaart gebracht. “En er is ruimte voor verbetering”, zo liet wethouder Verkeer en vervoer Chris Hottentot vanavond tijdens de commissievergadering Leefomgeving weten.
“Het onderzoek toont aan dat flexvervoer, waartoe de Spijkhopper behoort, in de ogen van de reizigers niet altijd als flexibel wordt gezien, terwijl dat juist wel zo is bedoeld. Zo’n 67% van de respondenten vindt Spijkhopper geen verbetering voor de oude lijnen 81 en 85 en 14% ziet wel een verbetering. De mensen die een verbetering ervaren, waarderen vooral het toegenomen aantal haltes (met name in Hekelingen) en de flexibiliteit. De respondenten zijn positief gestemd over de chauffeurs van de hoppers. Opvallend genoeg wordt de Spijkhopper door ouderen beter beoordeeld dan door jongeren terwijl uit de enquête en de interviews blijkt dat juist ouderen moeite hebben met het reserveren van een hopper. Dit zijn waardevolle inzichten die moeten helpen om dit vervoersconcept op korte termijn te verbeteren”, zegt de wethouder. “Want veel reizigers zijn afhankelijk van Spijkhopper en er is momenteel geen alternatief voor handen. Dit komt omdat de proefperiode voor Spijkhopper loopt tot eind 2023.” Uit het onderzoek blijkt ook dat met name het reserveringssysteem voor Spijkhopper en de informatie en communicatie daarover voor verbetering vatbaar zijn. “Hierbij speelt EBS als vervoerder een belangrijke rol”, vervolgt de wethouder.
Daarnaast is er een aanbeveling uit het onderzoek gekomen om na te gaan of het haalbaar is op drukke delen van de dag terug te keren naar een vaste dienstregeling, bijvoorbeeld tijdens de spits. Ook dat wil wethouder Hottentot verkennen. “Dat ligt in lijn met de koers van het nieuwe college van burgemeester en wethouders. We respecteren de eerder gemaakte vervoersafspraken met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en openbaarvervoerbedrijf EBS, maar we willen wel bekijken of het mogelijk is van Spijkhopper deels weer een lijndienst te maken.”
De komende periode gaat de wethouder in gesprek over de verbeterpunten en aanbevelingen met onder andere MRDH en EBS. “Uit de gesprekken zal blijken wat er praktisch en financieel haalbaar is”, zegt Hottentot tot besluit. Het volledige onderzoekrapport wordt 20 oktober door Zuid-Holland Bereikbaar gedeeld op haar communicatiekanalen. Zuid-Holland Bereikbaar is de nieuwe samenwerkingsorganisatie van het Rijk en de regio die zich inzet voor de bereikbaarheid in Zuid-Holland, en heeft het onderzoek geïnitieerd.
Het onderzoeksrapport kunt u lezen op zuidhollandbereikbaar.nl
Over Spijkhopper
In september 2021 zijn openbaarvervoerbedrijf EBS en gemeente Nissewaard dankzij een investering vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met een nieuwe vorm van openbaar vervoer gestart in een aantal wijken van Spijkenisse en in Hekelingen. De vaste buslijnen 81 en 85 zijn sindsdien vervangen door Spijkhopper. De grootste verandering is dat de Spijkhopper alleen rijdt als er vooraf online of telefonisch een rit is geboekt en uitsluitend de haltes aandoet waar de bus nodig is. Daarnaast zijn er negen flexbushaltes toegevoegd om de loopafstanden naar de haltes te verminderen, met name voor ouderen, en zijn de bedieningstijden verruimd.
Het gaat om een meerjarige proefperiode voor vraagafhankelijk vervoer die duurt tot en met 2023. Nissewaard heeft daarbij afgesproken met MRDH en EBS om jaarlijks te evalueren, zodat Spijkhopper zo optimaal mogelijk de proefperiode kan doorlopen en er een realistische balans opgemaakt kan worden. Dat onderzoek is nu afgerond en geeft inzicht in verbeterkansen. In hoeverre er budget is voor het doorvoeren van verbeteringen zal met name blijken uit de gesprekken met MRDH, de opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de regio Rotterdam-Den Haag en een belangrijke financier van vraagafhankelijk vervoer.