Oplossing voor rituitval EBS-bussen

Busvervoerder EBS heeft voldoende nieuw personeel geworven dat het bedrijf de komende weken, na een opleidingstraject en inwerkperiode, op de bussen kan inzetten. Dit heeft EBS aangegeven tijdens de gesprekken tussen de gemeente Nissewaard, EBS en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag over de rituitval van de afgelopen maanden. Zowel de gemeente, als EBS en de MRDH waren gebrand op een structurele oplossing voor het te hoge aantal ritten dat met name in september en oktober was uitgevallen. Met de aanwas van nieuw personeel kunnen de inwoners en reizigers weer rekenen op een betrouwbare dienstregeling.

Nieuw personeel

Het werven van voldoende nieuwe chauffeurs is voor EBS en de reizigers van cruciaal belang. EBS werkt hier hard aan en heeft dan ook nieuw personeel geworven dat het bedrijf de komende weken, na een opleidingstraject en inwerkperiode, op de bussen kan inzetten. Dit is ook nodig om de uitbreiding van verschillende buslijnen bij de nieuwe dienstregeling vanaf 8 december te kunnen doorvoeren. Bovendien neemt het ziekteverzuim in het najaar en de winter vaak toe, bijvoorbeeld door de griep. Ook dat vraagt om extra personeel die dat verzuim kan opvangen.

Vacatures vervuld

De afgelopen periode was het aantal ritten dat uitviel te hoog. Al enkele maanden heeft EBS te maken met vacatures die niet vervuld werden. Inmiddels is de werving en selectie van nieuw personeel echter goed op gang gekomen. EBS wil het aantal vaste banen uitbreiden om uitval door ziekte van chauffeurs beter op te kunnen vangen. Door de instroom en opleiding van nieuwe chauffeurs in de afgelopen maanden kan EBS op dit moment de vacatures wel vervullen. Op basis daarvan is de verwachting, dat EBS ook in 2025 over voldoende personeel voor de bussen kan beschikken.

Overlast voorbij

Zowel de directie van EBS, als het college van Nissewaard en de MRDH vinden de uitval van busritten bijzonder vervelend voor de reizigers, omdat die hiervan overlast ondervinden. Wethouder Openbaar Vervoer, Chris Hottentot: “Daarom ben ik in gesprek gegaan met EBS en de MRDH, de opdrachtgever van het regionale openbaar vervoer. Door de inzet van nieuw personeel bij EBS kunnen we de rituitval van de afgelopen maanden sterk terugdringen. Dat biedt de reizigers weer de zekerheid van een dienstregeling waarop zij kunnen vertrouwen.” De gemeente zal regelmatig contact houden met EBS om te kijken hoe de instroom van nieuw personeel en het aantal uitgevallen ritten zich ontwikkelen.