In Nissewaard moet op iedere plek binnen 6 minuten een Automatische Externe Defibrillator (AED) beschikbaar zijn, om mensen met een hartstilstand te kunnen redden. Daarom heeft de gemeente een regeling waarbij zij de kosten betaalt voor het buiten ophangen van de AED. Dat is belangrijk, want des te meer AED's 24/7 beschikbaar zijn, des te groter is de dekking van beschikbare AED’s in Nissewaard.
Meer dan een derde (34%) van de Nederlanders weet niet waar de dichtstbijzijnde AED in hun directe omgeving hangt. Van veel AED’s is niet bekend waar ze hangen, omdat ze niet geregistreerd zijn bij het landelijke oproepsysteem HartslagNu. Dit bemoeilijkt de hulpverlening. Voor effectief gebruik is het noodzakelijk dat AED’s 24/7 toegankelijk zijn én geregistreerd bij HartslagNu. Alleen als u de AED bij HartslagNu heeft geregistreerd, ontvangt u een vergoeding van de gemeente voor de installatiekosten.
AED registeren: ik meld een AED aan
Met gebruik van de onderstaande link kunt u op deze website een vergoeding aanvragen. De gemeente vergoedt het bedrag dat u heeft betaald om de AED buiten op te laten hangen. Hiervoor vult u een formulier in. Tevens treft u hier een handleiding aan die u vertelt hoe u het formulier in moet vullen.
Vergoeding aanvragen: Subsidies
Ik heb mijn AED buiten laten ophangen. Hoe krijg ik de kosten daarvoor terug?
- Op de webpagina Subsidies kunt u de factuur van het ophangen van de AED bij de gemeente indienen. U dient dan alle stappen in de handleiding te doorlopen. Als de hele procedure is doorlopen, maakt de gemeente het desbetreffende bedrag binnen enkele dagen aan u over.
Wordt de buitenkast voor de AED ook door de gemeente betaald?
- Nee, dit hoort bij de aanschaf van de (buurt) AED. Koop daarom een AED inclusief buitenkast en bij voorkeur ook inclusief een vijfjarig onderhoudscontract.
Wordt het onderhoud van de AED ook door de gemeente betaald?
- Nee, dit hoort bij de aanschaf van de (buurt) AED. Koop daarom een AED inclusief een vijfjarig onderhoudscontract en buitenkast.
Kan ik ook eventueel andere kosten voor de AED terugvragen?
- Nee, u kunt alleen de kosten voor de installatie van de AED via een subsidie terugvragen.
Regelt de gemeente de installatie?
- Nee, u dient als buurt of als eigenaar van de AED zelf via een bedrijf de installatie te regelen.
Ik kan de installatiekosten niet voorschieten. Hoe nu verder?
- U kunt met een offerte van het installatiebedrijf voor het buiten ophangen van de AED de subsidie aanvragen. Op basis van het bedrag dat in de offerte is genoemd, ontvangt u de subsidie waarmee u de AED kunt laten plaatsen.
Wat moet ik met de definitieve factuur van het installatiebedrijf doen?
- Als u de definitieve factuur heeft ontvangen, moet u die nog wel bij de gemeente indienen. Dan kan de gemeente een definitieve afrekening opstellen en dat bedrag eventueel verrekenen met het bedrag dat u eerder van de gemeente heeft ontvangen.
Wordt de stroom ook vergoed door de gemeente?
- Nee, de stroomkosten zijn voor rekening van de eigenaar van het pand waar de AED wordt opgehangen.
Wat moet ik verder nog doen?
- Als dat nog niet is gebeurd, moet u de AED laten registreren bij HartslagNu. Bij een hartstilstand van een persoon bij u in de buurt, krijgen de burgerhulpverleners dan een bericht op hun telefoon, dat zij eventueel van ‘uw’ AED gebruik kunnen maken. Als u de AED niet registreert, weten zij niet dat ze uw AED kunnen gebruiken. Alleen als u de AED bij HartslagNu heeft geregistreerd, ontvangt u een vergoeding van de gemeente voor de installatiekosten.