Bent u ouder dan 55 en heeft u geldzorgen? Dan is het fijn om te weten dat er verschillende regelingen en mogelijkheden voor inkomensondersteuning zijn. Wat u kunt krijgen, wat u kunt doen en wie u daarbij kan helpen. Wij gunnen het alle Nissewaarders om mee te kunnen doen in onze samenleving. Ongeacht leeftijd of inkomen. Heeft u moeite om rond te komen? Kunt u uw rekeningen niet op tijd betalen? Of bent u bang om in de schulden te raken en wilt u dat voorkomen? Maak dan vooral gebruik van de regelingen en mogelijkheden die er zijn. Onze medewerkers van het preventieteam zijn bereikbaar voor vragen en het helpen zoeken naar (financiële) oplossingen. Als u na het lezen van deze informatie nog vragen heeft, neem dan gerust contact met hen op via preventie@nissewaard.nl of telefonisch via 14 0181.
Individuele inkomenstoeslag
De individuele inkomenstoeslag is een vast bedrag van € 250,- per jaar voor onverwachte hoge uitgaven. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van een wasmachine of koelkast. U kunt de individuele Inkomenstoeslag één keer per 12 maanden aanvragen. U kunt de toeslag alleen aanvragen via nissewaard.nl/inkomenstoeslag. Of benader SWO (Stichting Welzijn Ouderen) telefonisch voor hulp bij het invullen van een papieren aanvraag via (0181) 695 255.
Energiebijdrage
De energiebijdrage is een vast bedrag van € 250,- per jaar voor onverwachte energielasten. U kunt de bijdrage één keer per 12 maanden aanvragen. De bijdrage is voor inwoners die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, met een maandinkomen dat de afgelopen 24 maanden lager was dan 120% van de bijstandsnorm.
U kunt de toeslag (alleen) online aanvragen via nissewaard.nl/energietoeslag of benader SWO (Stichting Welzijn Ouderen) telefonisch voor hulp bij het invullen van een papieren aanvraag via (0181) 695 255.
In samenwerking met CZ Zorgverzekeringen biedt de gemeente een collectieve ziektekostenverzekering voor inwoners met een maandinkomen lager dan 120% van de bijstandsnorm inclusief vakantiegeld.
Pakket gemeente extra
Dit zorgpakket biedt extra vergoedingen voor onder andere brillen, fysiotherapie, tandartskosten en de eigen bijdrage voor thuiszorg. Bij dit pakket ontvangt u € 30,- korting op uw maandelijkse premie.
Pakket gemeente extra uitgebreid - voor chronisch zieken of gehandicapten
Deze verzekering biedt vergoedingen voor de eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp, alternatieve geneeswijzen, hulp in het buitenland, gehoormiddelen, een hogere tandheelkundige dekking, hogere dekking psychische hulpverlening, hulpmiddelen (ter aanvulling op de hoofdverzekering) en een hogere vergoeding prothesevoorzieningen. Bij dit pakket ontvangt u € 13,- korting op uw maandelijkse premie en wordt het wettelijk eigen risico volledig vergoed. Op nissewaard.nl/zorgverzekering vindt u meer informatie.
Aanvragen?
Voldoet u aan de voorwaarden en bent u al bij CZ verzekerd, dan kunt u direct overstappen. Bent u nog niet bij CZ verzekerd, dan kunt u in de maand december overstappen. Aanvragen kan via gezondverzekerd.nl.
Als u de afvalstoffenheffing niet kunt betalen, dan kan de gemeente deze misschien (deels) kwijtschelden. Dit betekent dat u de belasting dan (gedeeltelijk) niet hoeft te betalen. Of u hiervoor in aanmerking komt hangt af van uw persoonlijke situatie.
Aanvragen?
Kwijtschelding van afvalstoffenheffing vraagt u aan via nissewaard.nl/kwijtschelding onder het kopje ‘Mijn belastingen’.
Heeft u schulden waar u zelf niet meer uitkomt? De gemeente kan u helpen met het vinden van een oplossing voor uw schulden. U kunt schuldhulpverlening aanvragen via nissewaard.nl/schuldhulpverlening.
Budgetbeheer en -begeleiding
Als het u niet (meer) lukt om uw eigen inkomsten en uitgaven te beheren of wanneer u even het overzicht kwijt bent, kan de gemeente tijdelijk het beheer van uw financiën overnemen. Dit heet budgetbeheer. De budgetbeheerder doet uw maandelijkse betalingen. Als de gemeente voor u budgetbeheer gaat doen, gaat dit altijd in combinatie met budgetbegeleiding. Bij budgetbegeleiding leert u hoe u zelf uw inkomsten en uitgaven moet beheren.
Als inwoner van Nissewaard kunt u gebruik maken van online geldplannen. Met behulp van een geldplan krijgt en houdt u uw geldzaken op orde. U vult uw plan – anoniem – in en u krijgt meteen een actieplan in beeld. Zo weet u wat u kunt doen om uw situatie te verbeteren. De geldplannen zijn een handige manier om tips te krijgen over geld. Ga naar startpuntgeldzaken.nl/nissewaard en kies uw plan.
Vrijblijvend financieel adviesgesprek
Het preventieteam van de gemeente kan u adviseren over uw financiën. Het financieel adviesgesprek is vrijwillig en gratis. In dit gesprek bespreken wij samen met u uw maandelijkse inkomsten en uitgaven en kunnen wij u gericht adviseren en eventueel doorverwijzen, zodat u meer grip op uw financiën krijgt. U kunt het preventieteam bereiken via preventie@nissewaard.nl of telefonisch via 14 0181. Het is ook mogelijk om online een aanvraag in te dienen op nissewaard.nl/adviesgesprek.
Stichting Welzijn Ouderen (SWO)
SWO zet zich in om de zelfstandigheid en het welzijn van senioren (vanaf 55 jaar en ouder) te bevorderen. SWO biedt advies, ondersteuning en activiteiten aan senioren, dat varieert van praktische zaken, zoals vervoer, mantelzorg of hulp bij administratie, tot sociale activiteiten, zodat mensen elkaar kunnen ontmoeten of minder eenzaam zijn. SWO is bereikbaar via www.swospijkenisse.nl of telefonisch via (0800) 14 17.
Servicebureau Ouderen Bernisse (SBO)
SBO biedt een gevarieerd aanbod van diensten, zoals maaltijden, vervoer en rollatorservice. Dat doet zij voor inwoners van 55 jaar en ouder die in Abbenbroek, Geervliet, Heenvliet, Simonshaven of Zuidland wonen. Kijk voor meer informatie op sbo-bernisse.nl.
STIMOS Hulpverlening
STIMOS biedt kosteloze hulpverlening en advies op het gebied van onder andere financiën, schulden, uitkeringen en huurzaken aan inwoners van Nissewaard. Kijk voor meer informatie op stimos.org of bel (0181) 769 068.
The Papershop
The Papershop begeleidt schuldbemiddelingstrajecten, financiële aanvragen en helpt bij het ordenen van uw administratie. U kunt hiervoor een afspraak maken. Kijk voor meer informatie op the-papershop.nl of bel (06) 13 06 00 99.
Budgetmaatjes
Budgetmaatjes helpt met het in kaart brengen van uw inkomsten, uitgaven en schulden, biedt een luisterend oor en geeft informatie en advies over allerlei levenszaken. Meer informatie? Bel 06-43769260 of stuur een e-mail naar budgetmaatjes@vvds.nl.
Kledingbank Zuid Hollandse Eilanden
Kledingbank Zuid Hollandse Eilanden verstrekt gratis tweedehandskleding aan inwoners van Voorne-Putten met een minimaal inkomen lager of gelijk aan het bijstandsniveau. Ook mensen die een zeer laag inkomen hebben, maar net iets teveel verdienen voor een voedselbank of speciale bijstand kunnen hier terecht. Kijk voor meer informatie op: kledingbankzhe.nl.
Humanitas
De vrijwilligers van Humanitas helpen iedereen die het even niet alleen redt. U kunt bij hen terecht op het gebied van eenzaamheid, thuisadministratie en laaggeletterdheid. Kijk voor meer informatie op humanitas.nl of bel (06) 57 18 06 06.
SUN fonds
Ondanks alle (goede) voorzieningen in Nederland zijn er mensen die in een uitzichtloze financiële situatie zijn geraakt. SUN Nissewaard biedt inwoners die in acute financiële nood verkeren hulp. Als u nergens hulp kan krijgen, kan de stichting u mogelijk helpen in de vorm van een financiële bijdrage. Inwoners kunnen niet zelf een bijdrage bij SUN aanvragen. Aanvragen kunnen alleen via een professionele hulpverlener worden gedaan, zoals b.v. een partner van Thuis in Nissewaard thuisinnissewaard.nl. Meer informatie vindt u op sunnissewaard.nl.
Voedselbank
De voedselbank verstrekt kosteloos levensmiddelen aan mensen die tijdelijk financieel niet of nauwelijks in staat zijn om in hun levensonderhoud te voorzien. Kijk voor meer informatie op voedselbankspijkenisse.nl of bel (06) 22 06 65 33 (woensdag en donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur).
Dierenvoedselbank
Voor mensen in de minima is het soms moeilijk om naast hun eigen onderhoud ook nog goed zorgen voor hun huisdier. De Dierenvoedselbank helpt daarom minima door hen kosteloos een aanvullend pakket voedings- en onderhoudsproducten te geven voor hun dier. Kijk voor meer informatie opdierenvoedselbankspijkenisse.nl of mail naar info@dierenvoedselbankspijkenisse.nl.
In een kringloopwinkel koopt u tweedehands spullen en (kinder)kleding voor een klein bedrag. Iedereen kan hier terecht. Er zijn in Nissewaard verschillende kringloop- of tweedehandswinkels:
- Kringloopwinkel RataPlan
Zuidpassage 16 Spijkenisse
Telefoon: (06) 18 64 26 84
Website: rataplan.nl
- Kledingwinkel Leger des Heils
Anthonius van Nootstraat 8 Spijkenisse
Telefoon: (0181) 612 279
Website: legerdesheils.nl
- Kringloopwinkel Het Goede Doel
Lisstraat 86 Spijkenisse
Telefoon: (0181) 61 70 86
Website: kringloopwinkelhetgoededoel.nl
Hieronder vindt u een uitleg over verschillende methodes van oplichting. Daarnaast vindt u hier tips om dergelijke oplichting te voorkomen.
Babbeltrucs
Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen bij u aan, spreken u op straat aan of bellen u op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Dit noemen we babbeltrucs: met een smoesje binnenkomen. Als de oplichters eenmaal binnen zijn, dan pakken ze uw bezittingen af. Ook zijn er oplichters die u aan de deur laten pinnen. Dan kijken ze de pincode af, stelen later u betaalpas en halen geld van uw rekening. Trap er niet in. Laat geen onbekenden in uw huis!
Tips
- Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende. Of gebruik bijvoorbeeld een kierstandhouder om de deur op een kier te kunnen zetten.
- Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als u binnen iets gaat halen.
- Pin nooit zomaar aan de deur als u niet zelf iets hebt besteld.
- Geef uw pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand u aanbiedt om te helpen bij het pinnen.
- Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met uw pincode.
Telefonische babbeltruc
Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen, bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen u te overtuigen om geld over te boeken, in te loggen of uw gegevens, pin- of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot uw computer.
Tips
- Vertrouwt u het niet helemaal? Bel de organisatie die het betreft zelf om het te controleren. Zoek zelf het telefoonnummer op.
- Banken vragen nooit via de telefoon of SMS om uw gegevens, pin- of beveiligingscode of om overboekingen te doen. Ook vragen banken u niet om directe toegang tot uw computer te krijgen.
Hulpvraagfraude
Bij hulpvraagfraude ontvangt u, via WhatsApp of SMS, een bericht van een oplichter die zich voordoet als een bekende. Bijvoorbeeld als uw (klein)zoon, (klein)dochter of als uw vriend of vriendin. Vaak begint het met een berichtje dat de bekende een nieuw telefoonnummer heeft. Daarna volgt al snel het bericht dat diegene in de problemen zit met de vraag aan u om te helpen door middel van een betaalverzoek. Doe dit niet!
Tips
- Wees altijd alert als u om geld wordt gevraagd. Ook als u een bericht krijgt van een telefoonnummer dat bij u bekend is.
- Maak nooit zomaar geld over na een verzoek zonder dat u iemand daadwerkelijk heeft gesproken. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar (oude) nummer te bellen.
- Plaats u telefoonnummer niet openbaar op social media, websites of online (handels)platformen.
Phishing
Bij zogeheten phishing wordt u in een bericht (bijvoorbeeld in een e-mail) gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin u gevraagd wordt om uw gegevens in te vullen. Op deze manier proberen oplichters toegang te krijgen tot uw computer of persoonlijke gegevens. Met die gegevens kunnen zij u vervolgens veel geld afhandig maken.
Tips
- Klik nooit op een link van een e-mail die u niet vertrouwt en download geen bijlage.
- Twijfelt u? Bel dan de organisatie waar het om gaat (bijvoorbeeld uw bank). Zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op en gebruik niet het telefoonnummer uit de e-mail, want deze kan nep zijn.
Bent u toch slachtoffer geworden?
- Meld het direct bij uw bank en laat uw pas blokkeren.
- Doe altijd aangifte bij de politie.