Uittreksel

Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een bewijs dat u in de gemeente Nissewaard bent ingeschreven. Het bevat uw naam, adres, geboortedatum, geboorteplaats en, afhankelijk van het doel van de aanvraag, een aantal aanvullende gegevens. Vraag bij de instantie waarvoor u het uittreksel aanvraagt welke gegevens op het uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel online aanvragen (binnen 5 werkdagen in huis) of direct aanschaffen in het stadhuis.

Let op: er zijn bedrijven die tegen betaling een uittreksel uit de BRP voor u aanvragen. De gemeente raadt dit af. Vanwege extra kosten en de veiligheid van uw persoonlijke gegevens. U kunt een uittreksel goedkoper, veilig en makkelijk digitaal aanvragen via onderstaande knop.

Heeft een geboorte, huwelijk of overlijden plaatsgevonden in de gemeente Nissewaard? Dan kunt u hiervan een akte Burgerlijke Stand opvragen.

Bent u advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder of werkt u bij een overheidsinstantie? Dan kunt u bij gemeente Nissewaard documenten uit de basisregistratie personen (BRP) of Burgerlijke Standregisters uitsluitend online aanvragen. Dit kunt u hier doen.

U kunt een uittreksel BRP aanvragen voor:

  • Uzelf
  • Uw kind dat jonger is dan 18 jaar en op hetzelfde adres woont als u.

Als u het uittreksel bij de receptie van de gemeente aanvraagt, moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U kunt hiervoor terecht tijdens de openingstijden van de balies van Burgerzaken.

  • Schriftelijk of in het stadhuis: € 12,80
  • Online: € 9,80
  • Bewijs van Nederlanderschap: € 14,85

Een bewijs van Nederlanderschap is een verklaring van de gemeente dat u in het bezit bent van de Nederlandse nationaliteit. U kunt het bewijs nodig hebben voor bepaalde banen.

Als iemand anders voor u naar de gemeente gaat om een uittreksel (of akte) aan te vragen, moet u die persoon een brief geven. In die brief schrijft u;

  • Waarom u het document nodig heeft
  • Wat er in het uittreksel moet staan / Welke akte u nodig heeft en om welke datum het gaat
  • De naam van de persoon die namens u optreedt (= de gemachtigde)
  • Uw handtekening (let op; deze moet wel overeenkomen met uw handtekening op uw legitimatiebewijs)
  • De handtekening van de persoon die voor u naar de gemeente gaat

De gemachtigde neemt mee:

  • De door u ondertekende brief
  • Een kopie van uw geldige legitimatiebewijs (Paspoort, Rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart)
  • Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde