Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een bewijs dat u in de gemeente Nissewaard bent ingeschreven. Het bevat uw naam, adres, geboortedatum, geboorteplaats en, afhankelijk van het doel van de aanvraag, een aantal aanvullende gegevens. Vraag bij de instantie waarvoor u het uittreksel aanvraagt welke gegevens op het uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel online aanvragen (binnen 5 werkdagen in huis) of direct aanschaffen in het stadhuis.
Let op: er zijn bedrijven die tegen betaling een uittreksel uit de BRP voor u aanvragen. De gemeente raadt dit af. Vanwege extra kosten en de veiligheid van uw persoonlijke gegevens. U kunt een uittreksel goedkoper, veilig en makkelijk digitaal aanvragen via onderstaande knop.
Heeft een geboorte, huwelijk of overlijden plaatsgevonden in de gemeente Nissewaard? Dan kunt u hiervan een akte Burgerlijke Stand opvragen.
Bent u advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder of werkt u bij een overheidsinstantie? Dan kunt u bij gemeente Nissewaard documenten uit de basisregistratie personen (BRP) of Burgerlijke Standregisters uitsluitend online aanvragen. Dit kunt u hier doen.
U kunt een uittreksel BRP aanvragen voor:
- Uzelf
- Uw kind dat jonger is dan 18 jaar en op hetzelfde adres woont als u.
Als u het uittreksel bij de receptie van de gemeente aanvraagt, moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U kunt hiervoor terecht tijdens de openingstijden van de balies van Burgerzaken.
- Schriftelijk of in het stadhuis: € 12,80
- Online: € 9,80
- Bewijs van Nederlanderschap: € 14,85
Als iemand anders voor u naar de gemeente gaat om een uittreksel (of akte) aan te vragen, moet u die persoon een brief geven. In die brief schrijft u;
- Waarom u het document nodig heeft
- Wat er in het uittreksel moet staan / Welke akte u nodig heeft en om welke datum het gaat
- De naam van de persoon die namens u optreedt (= de gemachtigde)
- Uw handtekening (let op; deze moet wel overeenkomen met uw handtekening op uw legitimatiebewijs)
- De handtekening van de persoon die voor u naar de gemeente gaat
De gemachtigde neemt mee:
- De door u ondertekende brief
- Een kopie van uw geldige legitimatiebewijs (Paspoort, Rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart)
- Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde